SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, July 26, 2011

BAB 5

"The first time I saw you I knew it was true.
That I'd love you forever and that's what I'll do."
Anonymous

" Betul ke dia selalu lalu sini?" Ridwan genyeh mata. Jam baru menunjukkan pukul 8 pagi. Matanya masih berat. Kuyu. Pagi ini dia bebas, kelas batal.

"Betul. Dah 2 3 kali aku nampak tau. Hari tu masa aku hantar kau pun kat sini jugak dia lalu."
Ridwan mengangguk. Dia cuba mengagak, siapa gadis yang dimaksudkan Hariz. Tak tercapai akalnya.

"Ala..Jangan bimbang, breakfast aku belanja ye. Restoran kegemaran kau." Sambung Hariz. Matanya masih meliar. Ridwan mula bersemangat. Tangannya menggosok perut. Rezeki. Dia reguk liur. Mindanya mula terbayang nasi lemak Restoran Cinta Sayang.

Pagi itu cuaca sedap-sedap. Mentari mula kelihatan gah di awangan. Bunyi burung berkicauan kadang-kadang menggamitkan perasaan. Hariz genyeh mata. Matanya juga masih layu sebenarnya. Tapi biarlah, hanya ada hari ini. Sesekali dilihat, mereka bagai private investigator. Memerhati setiap geri pelajar dari dalam kereta. Padahal, hanya seorang yang dinanti. Masih tiada kelibat diri, belum menghadirkan diri.

Selepas menghantar Ridwan ke fakulti tempoh hari,  mata Hariz terpaku melihat seorang gadis. Sejak hari itu juga, dia tidak henti-henti cuba mencari gadis itu. Jantungnya menderas tiap kali kelibat gadis itu di depan matanya. Kaku. Tidak dapat berbuat apa-apa, dan akhirnya gadis itu berlalu lalu hilang dari kesedapan mata memandang. Menyesal sumpah seranah Hariz di dalam hati.

Hariz kaku. Dia reguk liur. " Haa, tu, tu. Yang pakai baju merah tu Wan." Tangan kiri Hariz menyiku bahu Ridwan manakala tangan kanannya menunjuk kearah seorang gadis. Ridwan tersedar. Bayangan nasi lemak serta merta hilang dari pandangannya. Kini matanya melilau mencari gadis berbaju merah. Matanya tertangkap ke arah seorang gadis. Berbaju merah, seluar jeans. Penampilan yang ringkas. Matanya dikecilkan. Fokus.

" OO. Aku rasa aku kenal ni. Nanti aku cuba tanya kawan aku."

" Cantik. Kau lah sahabat aku Wan. " Muka Hariz berseri. Penuh semangat. Matanya yang tadi layu kini segar bugar.

“ Lawa Wan. Cair aku dibuatnya.. “ Sambung Hariz. Matanya masih melekat terhadap gadis itu. Menghayati, dan mengagumi setiap gerak gerinya. Jantungnya masih deras. Akhirnya, gadis itu lenyap dalam gerombolan pelajar. Cis. Desis Hariz.

" Dah, dah. Sekarang ni jom kita pi pekena nasi lemak. Aku dah lapar ni. Awek tadi tu, tunggu aku tanya kawan aku ya."

Hariz mengangguk. Dia menghidupkan enjin kereta lantas terus memandu ke arah Restoran Cinta Sayang. Semenjak daripada hari pertama dia mengenali Ridwan, restoran itulah yang sering mereka lepak bersama. Kadang-kadang naik mual juga Hariz makan makanan yang sama untuk satu tempoh yang lama. Tapi dia pendam. Bimbang sahabatnya itu terasa hati.

Tapi sejak 2 3 minggu, dia sudah lama tidak pergi ke restoran itu. Masing-masing sibuk dengan tugasan sendiri. Terbayang akan menu yang sudah lama tidak dijamah, kecur liur juga Hariz dibuatnya.

No comments:

Post a Comment