SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Friday, July 29, 2011

BAB 19

"In true love, the smallest distance is too great,
And the greates distance can be bridged."
Hans Nouwens 

Tiara cuba keluar daripada pelusuk kebanjiran manusia. Mata melilau mencari Syaira, atau lebih selesa dipanggil Sya. Kesejukan yang cuba membekukan seluruh jasad jiwanya di atas bas tadi masih lagi bersisa. Tambah pula keadaan subuh yang masih mentah, sejuk yang menerkam memang susah untuk hilang.

Dari jauh dia dapat lihat perodua Myvi putih Sya. WBD 9112. Langkah diatur.

Selesai meletakkan beg dibelakang, perlahan-lahan kepalanya disandarkan pada kerusi. Sebarang gegaran boleh buat dia pitam lagi. Kalau ikutkan ayahnya, dia perlu berehat di rumah seminggu lagi. Belajar-belajar juga, kesihatan paling penting sekali. Tapi itulah, di rumah jiwanya sekadar terperap dalam lamunan bayangan siang malam. Kadang-kadang keluar sekadar untuk melilau berjalan tanpa tujuan, sekadar menikmati cahaya siang malam.  Dia sudah bosan, seminggu cuti bagaikan seabad.

“Naik bas apa tadi?” Sya memulakan sesi gebang. Cuba memecahkan kesunyian. Matanya masih berat. Masih merusuh ingin berlayar di bahtera mimpi yang indah gulana. Mindanya masih rindukan bantal dan tilam yang empuk bisa buat dia lupa segalanya.

“Sani. Macam biasalah. Malas nak naik bas lain.” Tiara masih boleh bergebang panjang. Mindanya masih segar. Dia belum merasai tidur yang sempurna untuk hari itu. Tunggulah nanti direbahkan badannya ke atas tilam empuk miliknya, pasti rebah tak berbangun.

Mereka sampai ke rumah sewa pukul 6.24 minit pagi. Subuh masih lama berbaki, sempat untuk dia mengabdikan diri kepada Ilahi. Sejak mengetahui keadaan dirinya, Tiara meluangkan masa lebih lama di atas sejadah. Doa dipanjat setinggi-tinggi. Kalau boleh, sembuhkanlah hamba mu ini ya Allah. Biarlah aku sihat sejahtera seperti mereka-mereka. Biarlah aku menikmati dunia yang indah gulana ini seperti biasa.

Selesai semua, badan direbahkan. Serta merta kepala di awangan. Kabur, hitam. Melayang.

Bunyi alarm menyentakkan mimpi Tiara. Hati menyumpah. Sedikit sahaja lagi bibirnya bakal bertemu dengan Ular. Entah dari mana datang keyakinan dan pengetahuan, dia perlu cium ular itu untuk untuk menjadikan ular itu gagah perkasa bagi melawan jengking yang berbisa.

Tiara sengih seorang diri. Bodohnya mimpi.

Telefon bimbit dicapai. 1 mesej dan 1 missed call. Dua dua Hariz. Call me, asap. Telefon ditekan.

“Hi baby.” Sua Tiara.

“Hi. Dah sampai ke?”

“Dah, subuh tadi. Sya ambil.”

“Oh. Baguslah. Em, boleh kita jumpa tak? Ada benda nak bincang la.” Jauh dalam hati Tiara cuba merungkaikan persoalan. Dia dapat resap daripada luah suara Hariz, ada sesuatu yang pelik. Tapi dia biarkan keraguan itu bersahaja. Malas difikir bukan-bukan, malas dirungkai persoalan yang tak terungkaikan. Entah betul, entah tidak.

“Sekarang?”

“Yup. I’ll pick you up in 15 minutes. Boleh?”

“Sure.” Telefon diletakkan. Tuala dicapai, kamar mandi dituju.

.....

“What?!” Bunyinya macam dongeng, lari jauh menyimpang daripada realiti. Apa mungkin semua ini terjadi? Masih ada cerita seperti ini dalam kisah simpang siur realiti hari ini? Aduhai.

Kepala Tiara berdenyut. Doktor sudah pesan, jangan terlalu bebankan kepala. Usah dirunsingkan sangat hal dunia, nanti kesihatan tergugat undang bahaya. Susah.

“Kita baru couple, and then you come to me with this story. Irony!” Tangan bergerak atas bawah. Batinnya mahu teriak. Tuhan, tak cukupkah lagi dugaan kau suapkan pada aku. Masih terlalu ringankah cabaran untuk aku. Hariz beri aku peluang. Hariz beri aku kasih sayang. Dia suap apa yang aku mahu, dia datang bila aku perlu. Kami bukan saling memahami, tapi kami saling melengkapi. Buat pertama kali aku rasakan jiwa kami saling bersentuhan menyatakan kami memang dari azali telah diciptakan bersama. Bait-bait cinta yang selama ini aku tagih dan simpati bukan bermakna aku terima untuk berakhir setakat ini.

“Baby, kan saya dah cakap. Paling lama pun 3 tahun aje. Tak lama. You’ll be the one to revised all the contract. Kalau awak rasa nak tambah apa, awak tambah. Kalau awak rasa tak setuju syarat mana-mana, awak ubah.” Hariz cuba buka sehabis luas ruang untuk berbicara. Terasa bersalah sebenarnya, memang berat untuk mereka berdua.

“Saya cadang kita kahwin contract. 3 years contract. Lepas 3 tahun, kita putus. Kita boleh bagi apa-apa saja alasan dekat parents kita masa tu. Tak serasi, tak ada jodoh, tak kisah lah apa alasan sekali pun. Masa kawin, kita bebas jumpa pasangan kita. Tapi jangan buat benda bodoh lah, kita tetap terikat dengan dosa pahala bersama.” Cadangan Syida terngiang dalam Hariz. Dia terpegun saat pelan itu dicadangkan di hadapannya. Kepala diangguk. Sedap bunyinya, situasi win-win. Cuma perlukan sedikit pengorbanan, demi memuaskan hati semua orang.

“Awak tahu tak 3 tahun tu lama?” Soal Tiara. Nada pasrah manja. Hatinya mahu menangis berteriak sekuat-kuatnya. Matanya sudah bergelinang dengan titisan air mata. Hariz sekadar diam membisu. Haru.

Lewat petang mereka pulang dengan riak muka yang masam mencuka. Dalam kereta, masing-masing sepi. Tiada lagi gurau senda. Tiada lagi jenaka-jenaka yang direka. Suasana riuh rendah yang dahulunya mengisi segenap ruang udara cinta antara mereka kini sudah hilang dalam kedukaan yang tercipta. Tiara tidak mengatakan ya dengan cadangan Syida. Tapi tidak pula mengatakan tidak. Dari reaksinya, seolah dia akan cuba untuk terima. Tapi sumpah, perasaan sedih, geram, pasrah mengaburi pandangan mindanya. Dia celaru untuk fikir.

Tiara mula membayangkan dirinya tanpa ditemani Hariz. 3 tahun paling kurang. Untuk hidup tanpa ditemani oleh orang tersayang sebenarnya hanya boleh dicapai pada akal teori semata. Dalam realiti, lelaki memerlukan perempuan, dan perempuan memerlukan lelaki. Tidak perlu sifir algebra segala. Logik akal semasa semuanya.

Tambah pula dengan keadaan dirinya, semuanya rosak belaka. Hasratnya untuk mencerita perihal dirinya dilupakan. Jangan diburukkan keadaan.

No comments:

Post a Comment