SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Thursday, July 28, 2011

BAB 12

"At the touch of love everyone becomes a poet."
Plato

Cahaya mentari masih lagi belum menampakkan diri. Suasana sejuk masih mencengkam jiwa. Hariz terjaga dari tidur. Jam ketika itu menunjukkan pukul 6.30. Dalam kebuntuan pagi, dia cuba menghayati sebentar. Tiada apa yang difikirkannya selain Tiara. Dia tersenyum seorang diri. Terasa perasaan bahagia menakluki seluruh jiwanya. Masalah-masalah yang lain terus padam, hilang dari ingatan.

Seketika kemudian dia bingkas bangun dan mandi, serta menunaikan solat. Selesai solat, dia tidak sambung tidur seperti kebiasaan, sebaliknya dia keluar dan menikmati nikotin. Suasana pagi, dengan perasaan bahagia, ditambah pula dengan nikotin sememangnya membangkitkan selera jiwa yang membara. Suka, bahagia tanpa lara. Kalau ada sekalipun tersumat kisah perih lara yang dicela, dia sudah ada ubat penawar duka. Dia ada hati yang boleh menghiburkan jiwanya, boleh bawa dia lari dari segala duka. Boleh hilangkan guris hati, lagi efektif daripada air jampi.

Hari ini, genap  tiga minggu dia bersama dengan Tiara. Tiada apa yang lebih dipinta, dia sudah cukup gembira. Segala apa perih jiwa selama ini hilang dalam ketenangan jiwa. Kehadiran Tiara sememangnya mengubah mental dan fikirannya. Tiada lagi detik-detik dia sendiri tanpa siapa ditepi.

Namun, hari ini juga dia terpaksa berpisah dengan Tiara buat seketika. Cuti pertengahan semester telah bermula. Tiara bakal pulang ke Kedah manakala dia sendiri akan pulang ke Segamat, Johor. Meskipun dia sedih gara-gara terpaksa berpisah dengan Tiara, tapi memikirkan keadaan kampung yang sudah lama ditinggalkannya, dia kembali teruja untuk pulang.

Pagi itu, Hariz tenggelam dalam dunia nikotin dan kebahagiaan. Buat pertama kali dia terasa dunia tidak kejam kepadanya. Dia dilayan bagai anak raja, pemerintah dunia. Ingin apa, disuapkan serta merta.

Tepat pukul 9.00 pagi, Hariz menjemput Tiara di perkarangan rumahnya. Ketika Hariz sampai, Tiara sudahpun bersedia di hadapan pagar dengan dua buah beg. Satu beg pakaian, dan satu beg galas, laptop. Tanpa berlengah, mereka menuju ke stesen bas di seksyen 17.

“Awak, nanti jangan nakal-nakal tau. Drive hati-hati. Jangan laju....” Pesan Tiara.

“Iya, tak laju nya. Paling laju pun 130 je. Hehe. “

“130 tu tak laju?”

“Err, tak sangat kot.”

“Mengada dia ni. Ok, 130 je paling laju tau. Kalau lebih, siap!” Hariz sekadar senyum manja. Dalam hati, dia sedikit kecewa. Baru bermesra, sudah terpaksa berjauhan. Tapi tak apalah, seminggu aje pun.

Selepas melambai pada Tiara, Hariz terus masuk ke dalam kereta. Jam sudah menunjukkan pukul 10 pagi. Dia tidak ingin lewat sampai ke kampung, lalu dia terus memulakan perjalanannya ke Segamat. Dia biarkan kekecewaan di dalam hatinya bermain seorang diri, tanpa dilayani. Dalam kepalanya sibuk memikirkan bagaimana keadaan kampung halamannya. Sudah hampir 6 bulan dia tidak pulang. Cuti semester hari itu dia tidak pulang kerana kerja. Rindu juga dia pada ibu bapanya.

.....

Tepat pukul 8 malam, Hariz sampai ke kampung Imam Lapar. Keadaan ketika itu sudah gelap. Mentari sudah berganti syif dengan bulan. Kegelapan memakan penglihatannya. Kalau ada pun perubahan di kampung itu, mustahil dia boleh lihat dalam kegelapan ini. Hanya cahaya lampu kereta yang menyinari jalan di kampung itu.
Sesampai dia di rumah, Bilal Yusof dan Hasmiah telah pun menanti di hadapan pintu rumah. Anak tunggal, mahu tidak rindu.

“Assalamualaikum mak, ayah. Sihat?” Soal Hariz sambil mencium tangan kedua ibu bapanya. Keriduan buat sekian lama terubat seketika.

“Sihat Riz. Hariz sihat?”

“Sihat mak.”

Malam itu Hariz asyik bersembang dengan Bilal Yusof dan Hasmiah. Hariz tidak pasti bagaimana keadaan ayahnya, tetapi dari wajah ayahnya itu, kedutan makin kelihatan. Sekurang-kurangnya makin jelas daripada 6 bulan yang lepas. Begitu juga ibunya.

Angkara letih memandu seharian, Hariz tidur awal. Saat dia rebahkan badannya ke katil, perasaan puas menular di dalam badannya. Selesa sekali pulang ke kampung. Sebelum lenyap dalam dunia mimpi, sempat dia menghantar sekeping mesej kepada buah hatinya. Akhirnya dia terlelap, biarkan keletihan hilang pelahan-lahan sedang dia leka bermimpi.

No comments:

Post a Comment