SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Friday, July 29, 2011

BAB 20

"Take into account that great love
 and great achievements involve great risk."
Anonymous

Denai-denai kedunguan petang kian menular menyatakan hampirnya ketibaan malam. Mentari mula suram, hampir-hampir hilang dalam kesamaran suasana awan. Burung berkicauan gembira terbang ke serata dunia sana sini tanpa perlu hirau riuh rendah masalah manusia, perosak angkasa. Bunyi kicau rengek manja ditelan dengan tenang oleh segenap pelusuk isi manusia yang leka menikmati keindahan petang.

Di celah pohon-pohon yang merendang, dua hati sedang berhadapan sesama sendiri. Dari reaksi muka yang kadang mencuka, kadang ketat, jelas sedang lemas dalam keraguan.

Hening, suram. Bungkam.

“Wasiat?” Fahmi buka mulut perlahan-lahan. Nafas kencang hampir saja membuatkan dia meradang.

“Sori, tapi saya dah tak ada pilihan. Please..” Perlahan-lahan Syida cuba bawa keredaan dalam susuk hati Fahmi. Dia perlu tenang dan berbicara dengan santun mungkin. Tersilap nada atau tersilap susun kata, nescaya Fahmi akan bertukar muka.

Mata Fahmi pejam rapat. Dia cuba membayangkan beberapa jalan yang mungkin tersedia. Renai onak duri cuba diambil kira. Tapi hampa. Terlalu gelap, terlalu gumpita.

“3 tahun awak kata? Lepas tu kembali pada saya?” Fahmi mengeluh.  Terlalu drastik belaka. Mulanya Hariz tanpa semena datang dan mengacau kisah cintanya, sekarang kerana wasiat dia hampir punah dan hilang tanpa tinggal apa-apa. Syida dan Hariz dijodohkan atas nama wasiat. Kelakar, lawak jahanam apakah?

“Lepas 3 tahun, kita boleh kembali macam biasa. Saya janji...” Kata-kata pemujuk seribu bahasa tersekat pada anak kerongkongnya. Terasa bersalah, terasa kejam. Kalau boleh, dia tak mahu biarkan Fahmi kekal terseksa dalam bayang-bayang hitamnya. Angkara kisah hidupnya, Fahmi tersekat ditengah-tengah tanpa boleh berbuat apa-apa. Mungkin tidak adil, tapi apa yang adil dalam cinta, hidup dan dunia?

“Saya.. tak boleh tengok awak kahwin dengan orang lain..Hariz pulak tu.”

“Saya tak ada pilihan awak. Jangan macam ni..Please...” Syida makin kelu. Rintik jernih membiji mula membentuk pada dasar matanya lalu perlahan-lahan meresapi kulit putih yang menipis.

Kedua-duanya diam. Biarkan kehangatan malam yang mula hadir membawa kegelapan memujuk sanubari hati yang terseksa bukan kepalang. Membayangkan buah hati yang curang adalah satu penyiksaan yang menyakitkan. Tapi mereka bukan takat terpaksa berhadapan dengan semua itu, malah sebuah perkahwinan. Ah, Tuhan. Sekarang hanya ada 1 tahun untuk dihabiskan sisa cinta yang penuh duka ini.

No comments:

Post a Comment