SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Saturday, July 30, 2011

BAB 25

"Love is my religion - I could die for it."
 John Keats

Hari yang ternanti akhirnya tiba. 3 penjuru manusia yang dahulunya terjalin rapat dengan kisah hidup remaja akhirnya terpisah angkara wasiat dan takdir yang menimpa. Namun hari ini, kesemua datang dengan segunung harapan, meperjuang masa depan. Semua dengan penuh semangat, dengan impian, dendam, dan mungkin akhirnya secebis kemaafan.

......

Beberapa ribu saat sebelum detik yang seharusnya dinanti bertahun lalu tiba, Hariz sudah termanggu seorang diri. Cuba menenangkan fikirannya, buang segala kecelaruan, lempar segala keraguan dan bunuh segela kekeliruan. Dia ingin betul-betul tenang di mahkamah nanti. Jangan ada anasir yang meragukan hatinya. Syida bakal menjadi milik Fahmi.  Rasa bersalah datang menerjah jiwanya. Dia datang membawa sejuta bencana kepada Fahmi dan Syida, meranapkan kisah cinta mereka sedetik tiupan sangkakala. Biarlah mereka kecap nikmat hasil tanaman cinta remaja. Aku minta maaf Mi. 

Sebelum ke mahkamah, Hariz sempat menghantar mesej kepada Tiara. Kalau boleh dia ingin jumpa Tiara petang nanti. Ingin pupuskan segala keresahan  yang sekian lama menetap tanpa permit dalam dirinya.

Awak buat apa hari ni?

Tak buat apa, just pergi bank nanti. Nak uruskan soal pinjaman. y?

I want to meet up with you, lepas selesai semua. Boleh?

Sure.

Hati Hariz mula berteriak kegembiraan setiap kali Tiara bermain difikiran. Sengih seorang diri. Heh, inilah rasanya ketika mula bercinta. Baguslah, segalanya kembali kepada asal. Harapnya dia dan Tiara nanti boleh bahagia hingga ke akhirnya.

.....

Tanpa sedar, Hariz kini sudah pun dihadapan hakim, Abu Bakar Tarmizi. Lesu, pucat lesi. Debar menguasai diri.

“Saya Hariz Naim Bin Yusof menceraikan isterinya saya dengan talak satu..”

Hening.

“Saya mensabitkan jatuh talak satu oleh plaintif Hariz Naim Bin Yusof ke atas isterinya Nur Syahida Safia Binti Puteh.” kata Hakim Abu Bakar sambil menambah talak tersebut berkuatkuasa hari serta merta.

Gerimis jiwa yang berdentam dentum bagai tanpa akhir akhirnya ditamatkan juga. Nafas diterik dalam, tenang. Senyuman tanpa semena terukir pada bibirnya. Dia ingin jumpa Tiara, buangkan segala kedukaan, bebaskan segala kecelaruan. Biar Tiara suap segala cinta yang diinginkan.  Rindunya pada Tiara mula membuak. Masa sudah sampai sayang!

.......

Kereta dihidupkan. Bunyi enjin yang berderuan menggamitkan suasana taman perumahan. Lagak bunyi deruan seolah ingin berlumba di medan sepang. Seorang lelaki dengan riak muka yang cukup ketat dan celaru melangkah ke tempat pemandu. Stering dipegang ketat.

Selang seketika, dihempaskan mukanya pada stering kereta. Cuba mencari naluri hati yang bergelojak sejak bertahun dulu. Perasaan yang membuak cuba dicari biar menguasai diri. Biar dia lebih menjiwai perasaan ini.
Nafas ditarik, hembus. Let’s go. Biar tamat cerita hari ini.

........

Hariz dan Syida beriringan menghala ke arah ruang parkir kereta. Mungkin ini kali terakhir mereka menaiki kereta berduaan. Hariz mempelawa untuk menghantar Syida ke rumah sahabatnya. Dia akan tinggal disitu buat sementara. Sementara menunggu segalanya kembali normal.

Pintu kereka dikuak. Tanpa buang masa, proton saga biru terus dipandu laju. Dalam kereta masing-masing sekadar diam. Mungkin lega, mungkin tak selesa.

“Awak, boleh singgah rumah dulu? Ada beg tertinggal la..” Pinta Syida tanpa semena memecahkan hening suasana. Hariz akur. Biarlah dia melayan Syida sebaik mungkin, untuk kali terkahir.

Sampai di perkarangan Kondominium Baiduri, Hariz parkir kereta di tempat biasa.

“Awak tunggu kat sini aje, saya tak lama.”

“Okay.” Balas Hariz.

Hariz leka mengamati lenggok tubuh Syida sewaktu dia berjalan menuju ke blok rumahnya. Perlahan dia menyusuri jalan kecil sekitar kondominium itu.

Selang 5 minit, kelihatan dari jauh Syida kembali dengan sebuah beg sandang. Sekali lagi, Hariz ambil peluang untuk mengamati Syida sepuas-puasnya.

Sedang leka memerhati, sebuah kereta yang dipandu laju mencuri perhatiannya. Celaka mana bawa kerata laju dalam kawasan kondo ni? Berlagak betul!

Mata Hariz kembali berubah menatap Syida. Tiba-tiba hatinya berubah menjadi beku. Hampir saja dia kaku. Namun semangat dikuatkan lalu pintu dikuak laju, serta merta dia menjerit sekuat hati.

“Belakangggg!!”

Belum sempat Syida berpaling, kereta Volkswagen Golf sudah pun menerjah badannya. Riuk lingguk tulang mula terkesot entah hilang susunan. Syida terpelanting ketepi. Hariz serta merta berlari ke arah Syida.

“Astarghfirullah..” Hariz memangku muka Syida yang dipenuh darah. Beg yang disandang bersepai di tepi. Hariz kaget. Matanya meliar mencari kereta tadi. Nombor plat diamati. WFG 317. Hah?? Celaru, buntu, kaget, sedih semua bersepah dalam minda. Orang ramai mula berkerumun.

“Telefon ambulans cepat!” Dia sekadar mampu menjerit. Mindanya sudah buntu. Dia kenal benar pemilik kereta itu. WFG 317, suatu ketika dahulu kereta itu sentiasa ada di ruang pakir di garaj rumah sewanya. Ya, milik Fahmi. Tapi kenapa Fahmi langgar Syida? Kenapa! Terlalu banyak persoalan yang menerjah ruang fikirannya.

Baru tercipta satu ruang baru untuk dimulakan kisah hidup semula, akhirnya datang pula gumpita yang bakal mencacatkan segalanya. Hariz memandang langit. Tuhan, kenapa liku benar ceritaMu ini?

No comments:

Post a Comment