SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, August 2, 2011

BAB 26

"Love is composed of a single soul inhabiting two bodies."
Aristotle

Syaira memusingkan stering keretanya. Tiara masih disebelah, mengelamun  entah mengembara sampai ke fantasi mana. Mulutnya terkumat kamit lafaz lirik lagu yang bergema disebalik speaker kereta. Sesekali Syaira kerling ke arah Tiara, reaksi muka bersahaja.

“Oit, dah sampai.” Sya menepuk bahu Tiara. Cengang, terjaga dari lamunan.

“Kau just tunggu kat sini okay. Aku tak lama. In a minute i’ll be back.” Balas Tiara.

Pintu dikuak. Bangunan Maybank dituju perlahan. Dokumen-dokumen tersusun rapi di tangan. Harapnya segala urusan pinjaman selesai hari ini. Berhari sudah dia tersekat di bangunan ini, ada saja yang tertinggal, ada saja yang tak selesai.

Masuk ke dalam bangunan, pegawai bank menghulurkan nombor giliran. Sopan diiterima resit berdakwatkan hitam itu. Ditilik rapi, 402. Nombor sekarang 390. Ah, mujur tak lama. Telefon dicapai, mesej dihantar kepada Sya, maybe lambat sikit. Sikit je..

Sementara menunggu giliran, Tiara perhati sekeliling. Penuh sesak dengan gerombolan manusia. Di sebelahnya ada 3 orang perempuan. Seorang cina dan dua orang melayu. Di ruang legar pintu masuk pula ada 3 orang laki siap berkot. Pasti jenis kaya raya. Jenis akaun yang penuh sarat dengan wang nilai paling kurang juta-juta. Dapat suami macam ni, sedap juga. Boleh hidup hari-hari goyang kaki dalam kamar bersahaja. Malas kerja, jangan pergi kerja. Jauh dia mengelamun seketika.

Akhirnya nombor 402 dipanggil. Bingkas dia bangun lalu mula langkah panjang. Sampai di kaunter, beg duit diletakkan ditepi. Fail mula dikeluarkan, satu persatu dokumen disusun rapi kembali.

“Pang..”

Berdesing. Cengang.

Serta merta ruang bank itu riuh rendah dengan tempikan bingit suara-suara yang tersentak dari bunyi tembakan. Pengawal keselamatan tersungkur jatuh. Bajunya yang tadi penuh segak tergosok rapi kini dipenuhi dengan serapan warna kemerahan. Kaki menggelupur. 3 orang lelaki siap dengan penutup kepala kini mendapat sepenuh perhatian di ruang legar bank.

“Semua orang ketepi. Siapa berani berlagak hero, arwah!” Jerit salah seorang daripada perompak. MP7 dihala keatas. 2 orang yang lain mula menuju ke arah kaunter. Tiara cengang, kaget.

“Kau, ketepi.” Tiara dijerkah. Dengan terketar, dia melangkah maju ke bahagian tepi ruang legar. Tangannya menutup telinga. Mata merah, berair. Dia menyertai gerombolan manusia yang sedang takut dan gementar dengan ugutan muncung MP7. Siapa yang tak berderau darah jika kali pertama diacu senapang? Siapa yang tak gentar berdepan muncung senjata dengan kemungkinan untuk arwah? Kesemua duduk mencangkung, dengan diawasi oleh seorang lelaki berkot.

Tiara pejam rapat. Nafas dihembus dalam-dalam jauh hingga sampai ke dasar sanubari. Badannya yang terketar cuba dikawal rapi. Saat cemas, cengang dan penuh adegan itu cuba dilontarkan jauh-jauh daripada fikirannya. Tahan, tahan. Jangan sampai darah meninggi. Jangan. Penuh harapan.

“Pang..” Seorang lagi tersungkur, kali ini pegawai bank. Darah mengalir keluar membuak-buak dari lohong mulutnya. Tak sempat walau sekadar untuk menjerit menyatakan perih sisa naluri jiwa merasai saat ajal datang menjelma.

Tiara hilang tumpuan. Gelojak jiwanya sudah tak terkawal. Dia gementar, lemah gemalai.  Pandangannya mula kabur. Nafas mula tersekat-sekat, makin pendek. Daya makin lemah. Penyakitnya datang lagi. Berulang kali doktor sudah pesan padanya, jangan biarkan darah meninggi. Kalau tak, teruk. Tekanan pada dirinya boleh membuatkan dia sesak nafas, dan pitam. Tapi apakan daya, semuanya diluar kawalannya. Situasi ini terlalu dramatik untuk berhadapan dengan tenang seolah tiada apa yang menyuntik perasaan takutnya.

Dia teringat ubatnya. Di dalam beg! Melilau dia mencari beg. Tiada. Tertinggal di atas kaunter. Dia sudah makin lemah gemalai. Lambat ditelan pil, nescaya nyawanya dihujung tanduk. Mungkin ajal akan datang serta merta. Dia sudah tak tertahan. Bingkas bangun, kaunter dituju.

Satu langkah. Dua langkah. Tiga..

“Pang...” Tiara terkedu.

Buat pertama kali dia merasakan seolah ada tangan yang menarik jantungnya lalu cuba dicengkam sampai lumat. Terasa pedih yang belum pernah dirasainya sebelum ini. Air mata mengalir bercurahan. Tubuhnya serta merta kejang, seluruh saraf menegang cengkam setiap sanubari menerjah ke dasar lebih dalam daripada ulu hati. Dia tersungkur jatuh.

Saat itu, wajah Hariz mula terbayang di matanya. Makin laju bercurahan air mata mengalir bak titisan hujan yang turun melaju. Detik yang dinanti bertahun lama hanya tinggal beberapa hari lagi untuk tiba. Kegembiraan yang ditunggu-tunggu kini hanya beberapa hari lagi untuk dicapai. Tapi sekarang, tanpa dia sedar segalanya sudah dipenghujung cerita. Detik itu tidak tiba, kegembiraan itu tersekat rupanya. Pasrah. Selamat tinggal sayang...

Pudar, hitam. Tenang.

No comments:

Post a Comment