SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, August 2, 2011

BAB 27

"I have found the paradox, that if you love until it hurts,
there can be no more hurt, only more love."
Daphne Rae

Hariz termanggu di kerusi menunggu. Nafasnya kencang. Tiap kali dia memikirkan kejadian tadi, dia mula lemah gemalai. Pertama kali seumur hidup dia menyaksikan orang dilanggar sebegitu rupa, tapi kenapa perlu Syida? Dan kenapa perlu Fahmi? Pening, hampir saja dia pitam.

Nafas ditarik dalam. Semua akan okey belaka. Jangan bimbang. Berderet kata-kata dusta cuba disuap pada diri sendiri. Matanya cuba mengalih perhatian, tertatap pada kaca tv yang tersedia. Buletin Utama sedang menghebohkan isu politik. Seketika kemudian, teralih pula pada isu rompakan bank.

Saat itu telefonnya berdering. Dia cuba menjawab bersahaja. Cuba menutup ketar debar jiwanya yang masih berbaki.

“Hello..”

“Riz, Tiara! Tiara kena tembak!” Suara Syaira berteriak tangis kedengaran.

Bibir Hariz terkacip rapat. Baru hendak digapai lebih dalam maksud yang dituturkan, berita pada tv mencerita segalanya.

“Antara individu yang ditembak adalah Herman Bin Rushdi, Fauzie Bin Ngah dan Nur Tiara Qistina..Keadaan semua mangsa masih belum diketahui” Ujar wartawan pada kaca TV.

Sepi. Dingin. Sejuk membungkam.

Mata Hariz kini terlekat pada sekeping foto gadis perempuan di kaca tv. Seharusnya dia cair tiap kali melihat wajah itu, tapi tidak kali ini.

Ti.. Ttia..Tiara? Tekanan terlalu meninggi, musibah terlalu menyakiti.

Pudar, lemah gemalai. Beban sakit dan terluka pada dirinya tadi sekadar parah. Tapi sekarang sudah berubah menjadi nazak. Berjuta musibah sudah ditempa sebelum ini, dia harungi dengan jayanya. Betompok luka-luka dalam yang tersiat dahulunya angkara takdir yang terpaksa diterima, dia tahan segala kepedihan yang menimpa. Biarkan luka itu bernanah sekalipun, dia masih mampu tahan. Masih mampu berdiri. Puncanya dia tahu, Tiara masih ada ditepinya. Tiara patuh menunggu dirinya walaupun bertahun telah berlalu.

Tapi sekarang, separuh jiwanya seolah sudah pun mati. Syida nazak, Tiara ditembak. Tuhan, dugaan apakah ini?

.....

Hari esok akhirnya menjelma. Hariz terperap dalam kamar tidurnya. Dia terjelopok pada sejadah. Merah matanya. Jiwa Hariz sebenarnya sudah pun tidak bernyawa. Hanya saki baki iman yang menyelamatkan dirinya, juga kerana Syaira menemaninya pada hari itu. Kalau tidak, mungkin saja dia mencabut sendiri nyawanya.
Lebih kurang pukul 9 malam semalam, dua berita yang dia tidak pernah sekalipun terduga bakal diterima akhirnya dikhabarkan padanya.

Syida dan Tiara meninggal.  Sedih, sayu jiwanya. Habis seluruh tenaga dikerah jeritannya. Bergema gumpita satu hospital. Bercurahan air mata turun ibarat hujan. Sepanjang hidupnya, itu kali pertama dia menangis sehebat itu. Selalunya bila dia sedih, Syida atau Tiara akan datang membisikkan kata ‘ini bukan pengakhiran dunia’ padanya. Tapi sekarang kedua-duanya telah tiada. Memang pengakhiran sebenarnya.

Serta merta juga semalam dia mencari Fahmi. Tumbuk terajang sampai lemah insan itu bernyawa. Fahmi sekadar menerima terajangan itu, sepertimana Hariz menerima tumbukan tanpa balas 5 tahun dahulu.

“Kenapa kau langgar dia bangsat!”

“Kau tahu tak aku baru lepas bercerai dengan Syida? Dia beritahu aku sendiri yang dia nak pergi pada kau! Dia sayangkan kau! Bodoh!” Berhambur sumpahan dilontarkan. Langsung tidak wujud rasa puas dihatinya. Mungkin atas sebab itu Fahmi tak membalas apa-apa. Menyesali barangkali.

Fikir Fahmi, cinta Syida sudah kering untuknya. Bagi membalas dendam, biarlah Hariz rasa apa yang dirasainya. Kehilangan orang yang dicintai. Tapi dia silap. Dia tak pernah hilang cinta Syida sebenarnya. Hanya dia yang salah faham. Tapi, segala sudah terlambat. Nyawa sudah dicabut. Kenapa Syida tak beritahu padanya? Bercucuran air mata mengalir. Lumpuh segala sendiri tubuhnya.

Hariz pulang sebaik Fahmi ditahan polis, dia ditemani Syaira. Syaira sama bungkam. Sama suram.
Kadang-kadang Hariz teresak memikirkan hubungannya dan Tiara. 5 tahun mereka menanti untuk bersama. Tika sampai giliran, ajal rupanya datang menjemputnya terlebih dahulu.

Tuhan, beratnya dugaanMu.

No comments:

Post a Comment