SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Friday, July 29, 2011

BAB 18

"Worry does not empty tomorrow of its sorriw;
it empties today of its strength."
Corrie Ten Boom.

Syida keluar terkocoh-kocoh dari teksi. Mukanya dipenuhi risau. Langkahan panjang serta merta dibuka Mata melilau mencari kelibat Hariz saat melangkah ke dalam Restoran Khulafa.

Hariz mengangkat tangan. Cemas juga Syida sebenarnya. Siapa sangka, akhirnya mereka berjumpa untuk perkara seperti ini. Dia juga tak sangka, panggilan telefon pertama Hariz kepadanya berkisar masalah yang dia tak duga. Dia fikirkan pasti panggilan pertama lebih romantis. Dengan suara tergagap-gagap, minda kejap tidak tahu apa ingin dituturkan. Pasti menarik. Tapi hakikatnya tetap sebaliknya.

 Hajatnya mereka mahu jumpa pagi tadi, tapi Syida baru teringat. Dia kena hantar assignment Mr. Yap pagi tadi. Kalau lambat, tiada markah.

“Sori lambat.”

“Tak apa. Order dulu.” Pelayan keturunan mamak datang.

“Ice lemon tea satu.” Pelayan segera beredar.

“Ok, so. Em. Topik mana kita nak bincang dulu ya?” Soal Syida.

Hariz garu kepalanya yang tak gatal. Perutnya memulas. Kalau dia cemas, begitulah jadinya. Dia cuba tenangkan dirinya. Banyak hendak dibincang, mana satu pun dia tak tahu. Buntu. Perkara ini terlalu rumit untuk dipikul pada bahu sebenarnya. Lebih-lebih lagi dalam situasi yang tidak terkawal, dia memang sudah mati akal fikiran. Mulanya hanya dia dan Syida. Fikirnya hanya mereka berdua yang terpaksa menghadapi relaiti semasa. Tersekat dalam kehendak orang tua. Tapi nampaknya tidak. Fahmi sudah turut serta. Lambat laun nanti Tiara pula. Entah lepas ini siapa pula.

“Em, awak dah tahu pasal kita?” Hariz terus ke topik utama.  Malas hendak pergi topik lain dulu, ini soal penting. Kalau melayang di permulaan, nanti dikatakan tak serius pula. Biarlah masing-masing menghadapi realiti berduri mencuka ini. Hakikat memang perlu bersemuka dengan segera, biar hidup tak leka.

Dengan malu-malu Syida mengangguk. Merah padam mukanya. Apa la mamat ni, terus tanya soalan macam ni.

“Fahmi ada contact awak tak?”

“Tak lagi. Tapi saya tahu mana dia duduk. Sekarang ni dia tumpang rumah Que. Kawan dia.” Panjang lebar Syida bercerita. Mujurlah dia rapat juga dengan Que. Kalau tak, pasti risau dia akan keadaan Fahmi. Fahmi memang begitu kalau marah. Walaupun pendiam, tapi kurang penyabar. Jenis baran. Syida sudah kalis. Mungkin sebab itu juga dia melekat pada Fahmi. Usah ditanya kenapa. Cinta itu buta. Baran, kurang penyabar, apa dia ambil kira. Kalau sudah jatuh cinta, hati melekat juga. Buat apa sekalipun, betul belaka. Hebat semua.

“Oh, baguslah. So, awak nak setel macamana dengan dia?”

 “Tak apa, pandai-pandai lah saya nanti. Saya tahu macamana nak pujuk dia.” Balas Syida. Risau juga sebenarnya. Mesej, telefon semua tak berbalas. Tak apa, nanti aku pergi rumah Que, lembut lah hatinya. Takkan dia nak tengking aku depan kawan dia. Lagipun Que dah janji nak tolong aku.

“Baguslah kalau macam tu..” Hariz diam sebentar. Sekarang, masa untuk bangkitkan topik yang lebih penting.

Dia reguk liur.

Pelayan sampai dengan segelas minuman. Dengan perlahan Syida reguk air yang dipesan. Leka dia mengecapi nikmat air, seolah tiada apa-apa luar biasa yang terjadi. Seolah dia boleh terima saja dengan segala keputusan yang tericpta. Walhal sebenarnya dia sudah bersedia dengan rancangan yang dicipta. Biar Hariz bercerita dulu, nanti baru aku masuk. Aku rasa tak ada masalah, mesti Hariz pun setuju.

“Hariz?” Soal Syida bila dia lihat muka Hariz buntu. Seolah dia tiada disitu.

“Oh, sori. Ok, so.. Em. Awak dah ada Fahmi. Saya pun sama. So, awak rasa macamana?” Hariz cuba bertanya pendapat Syida. Dia sudah pening sebenarnya.  Akalnya seolah sudah sampai ke garis penamat. Seolah semua keringat sudah diperah cuba untuk menghadiahi satu buah fikiran yang bernas, tapi gagal. Kalah. Kalau sampai saat dia perlu akur dan terima semua ini, tak apalah. Asalkan dia tak lagi perlu berfikir siang malam dengan fikiran yang pincang. Tapi sedih juga, takkan semudah itu dia hendak putusan dengan Tiara. Aduh. Tak, tak mungkin semudah itu. Dua kemungkinan bertembung, hasilnya celaru menggamit jiwanya.

Mana aku tahu Syida anak Imam Putih tu teman wanita Fahmi. Kalau tak, pasti aku masih boleh tenang saat ini. Masih boleh berbahagia dengan Tiara. Sekarang, Fahmi sangka aku dan Syida curang. Mujurlah Syida boleh selesaikan hal ni sendiri. Kalau tak, parah. Aku pun dah tak tahu nak fikir apa. Paling tak pun, aku buat ikut cadangan Taufik, kawin dua. Wait a minute, kau gila ke apa Hariz?

Syida reguk air laju-laju. Kini dia penuh bersemangat. Nafas ditarik dalam-dalam. Nampaknya Hariz pun dah ada calon sendiri, makin senang. Pasti dia setuju.

Hariz terlongo saat dia mendengar cadangan Syida. Celaka, macamana aku boleh tak terfikir macam ni.
Saat itu, baru dia teringat. Hampir setengah hari dia tak mesej Tiara. Tunggu balik rumah nanti lah. Sekarang topik berubah, topik ringan-ringan. Topik antara dia dan Syida. Sebenarnya mereka berdua malu, tapi malu itu perlu buang. Tak guna nak malu-malu, nanti nak jadi bini aku juga. Dapat restu orang tua lagi. Heh.

Hariz akhirnya lega. Dia pelawa Syida untuk pulang dengannya. Dah hampir senja. Syida mulanya berkeras. Nanti kalau terserempak dengan Fahmi, nahas. Tak apa. Cermin tinted. Tak senang orang nak lihat. Lagipun, dekat aje. Syida akur.

No comments:

Post a Comment