SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Saturday, July 30, 2011

BAB 22

"The heart has eyes which the brain knows nothing of."
Charles H. Perkhurst

“Kearah mana jalan sekalipun anak simpul, akhirnya hati akan tetap bawa anak pulang ke mana anak harus pulang. Perjalanan telah ditetapkan, anak teruskan berjalan, gunakan hati sebagai panduan..” Cahaya mentari kuat menerik jauh ke dalam retina matanya. Kabur, hanya suram-suram gumpita bayang yang kelihatan. Dia melihat sekeliling, jelas mereka berada di padang pasir. Luas tak tercapai pandangan.

“Tapi..hati saya celaru. Saya tak tahu...” Bersungguh Fahmi beritahu. Aku buntu Pak Cik, aku buntu. Mindanya sekadar tertangkap kecelaruan yang memerangkap jiwanya. Dia cuba memandang tepat ke dalam anak mata lelaki tua di hadapannya, gagal. Sinar mentari terlalu gah. Hening mentari terik menerjah ke dalam mindanya membuatkan dia semakin gugup untuk berfikir.

“Celaru itu hanya satu melainkan jiwa bertelagah angkara syaitan. Kuatkan pegangan mu anak. Fikir apa yang anak pegang dari dulu, apa yang anak percaya dari dulu, nescaya celaru itu bakal tewas ditanganmu.” Pak Cik dihadapan itu sedikit pun tidak bergerak, statik tanpa seinci ganjak. Kedua tangan disiliang kebelakang. Walaupun hanya bayang hitam yang jelas, dia dapat bayangkan riak muka lelaki itu yang tenang. Celaka, kalaulah hati aku setenang wajah itu.

“Tapi, perasaan saya kadang-kadang berubah” Benar. Tika datang gumpita sekala, dia mahu berputus asa. Lepaskan Syida. Berjuta kali dia cuba suarakan pada hatinya, tapi mungkin dia tidak cukup kuat untuk merealisasikan segala. Alahai, siapalah dia untuk sombong pada cinta hati dan akur dengan segala apa yang belum tentu ketentuan Ilahi.

Orang kata semua ini takdir, tapi siapa tahu apa takdir yang tersedia? Siapa tahu selama mana takdir menetapkan mereka bersama. Siapa tahu semua itu?

“Ke mana perasan itu akan bawa anak? Usah terburu. Gapai segala masa yang anak perlu, fikir setenang air mengalir yang biru. Ikur alur yang betul. Ingat, jangan melulu.” Tenang Pak Cik itu.

Celaka, masa ni la kau nak bermadah segala. Kau tak tahu jiwa ini terluka bagai daging disiat-siat mencuka. Perih bermaharajalela. Setiap detik, setiap saat aku lalui dengan penuh sengsara. Kecewa. Aku amarah bila lihat orang lain mabuk dalam kebahagiaan yang tercipta, aku mahu turut sama. Turut gembira. Syida, mengapa kau begini? Apa kau terlalu buta dengan cinta si bangsat tiada maruah itu?

Sedang asyik Fahmi berfikir, dia yang tadinya berada di ruang padang pasir meluas kini tiba-tiba terapung lalu terhempas ke satu ceruk dunia yang dia sendiri tidak pasti.

“Kalau kita tak perjuangkan jiwa kita, siapa lagi?” Baru dia perasan, seorang perempuan sedang berdiri di satu ceruk suasana. Sekelilingnya gelap, tapi diteman dengan suram-suram cahaya lilin. Sekali lagi, hanya bayang hitam yang menyapa mata.

“Apa semua ni? Aku tak faham....”

“Kau tak perlu faham pun. Atau mungkin kau tak akan pernah faham. Heh, lelaki yang biarkan perempuannya dibawa pergi lelaki lain, mana mungkin akan faham.”

“Celaka, kau siapa mahu hina aku?! Kau tak tahu apa aku rasa. Aku rasa, hina. Aku rasa, luka. Tapi aku ada maruah kau tahu. Aku bukan lelaki yang bacul dengan cinta. Aku tak perlu merayu segala!” Tersirap darahnya serta merta. Hati yang cuba ditenangkan kini gelora dengan seluruh gelojak yang membara. Pedoman pegangan hilang serta merta. Mahu dirobos segala dinding yang merobek jiwanya itu, mahu raung sehabis kudrat hingga hujung nyawa.

“Kau menindakkan kata jiwa, kau biarkan cinta hati lari kesana. Tapi kau kata kau lelaki ada maruah? Heh. ” Celaka, dia sudah kering kudrat menahan amarah. Tangan diangkat. Panggg!

Sunyi. Gumpita.

“Fuuh...” Serta merta Fahmi terjaga, kini di kamar tidur rumahnya. Dada diurut. Jantung berdenyut kencang, masih laju berdetak bagai benar semuanya. Diusap-usap mukanya atas bawah. Lega, lega kerana semua tadi mainan mimpi semata.

Air mineral di tepi katil dicapai, reguk sampai hilang kering yang meresapi kerongkong. Selesai minum, kepala dihempas pada dinding katil.

Pejam, cengang.

Berterabur sumpahan yang ingin dihamburkan. Dia susah payah menahan gelojak luka jiwa yang terisi pada hati gemalainya. Gembira tak terkata saat 3 tahun yang dinanti sekian lama menjelma, namun Syida mengkhabarkan  penceraian terpaksa dilanjutkan. Alasan ibunya tidak sihat. Ah, semua itu alasan belaka. Alasan. Padahal Syida sudah terkecap nikmat bercinta dengan Hariz. Sudah akur pada tuntutan wasiat yang asalnya ingin dikontrakkan. Syida, kau berubah. Cintamu rapuh, tak teguh seperti diharapkan.

Aku dah faham. Aku perlu perjuangkan sesuatu. Hariz perlu rasa sakit luka jiwa aku. Ya, kau perlu rasa Riz. Biar kau menyesal seumur hidupumu.

No comments:

Post a Comment