SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, July 26, 2011

BAB 1

"A man does not die of love or his liver or
even of old age; he dies of being a man. "
Unamuno

Suasana sejuk mula datang dan menusuk ke dalam jantung-jantung halus sehingga mencengkam jauh ke sanubari. Bulan mula gah kelihatan di suatu pelusuk cerut awan yang kian menggelap. Kian suram, kian malap. Matahari telah lama menghilang, mengasingkan diri dari cakerewala bumi, meminta diri. Syif mentari, telah tamat untuk hari ini.

Di balkoni Kondominium Baiduri, kelihatan satu jiwa sedang leka hanyut dalam syurga dunia. Kepulan-kepulan asap yang dahulunya mengisi segenap ruang kerongkong kini terhembus lantas makin suram dan menghilang dalam kegelapan malam. Gabungan bunyi yang diiringi dengan alunan gitar dan dentuman muzik mengisi ruang-ruang kekosogan di dalam rumah, dan hati. Setiap bait-bait alunan lirik menjadi penyegar, pembangkit semangat dan sahabat dalam menyesali perih dunia. Seperti memahami, cedera jiwa yang sedang longlai bernyawa.

Jari-jemari Hariz bermain-main dengan pemetik api. Mindanya masih hanyut. Wajah seorang perempuan sedang jelas terbayang di mindanya. Kadang-kadang dua orang. Dua bunga yang pernah mewarnai diri. Hatinya berbunga sedang jiwa bertasbih celaka. Hembusan kata-kata kesat ingin dihambur. Penyesalan berterabur. Tapi dia pendam. Biarkan segala kesakitan itu kekal sekadar terbuku di hati.

Bunyi nada dering Saving Us nyanyian Serj Tankian pada Blackberry mematikan lamunannya. Bait-bait yang sedang dihayati serta merta hilang lintang pukang. Fikirannya mula kembali ke alam realiti. Kepedihan hati leka sementara. Disimpan, dipendam di dalam hati. Menanti untuk dihayati lagi sebentar nanti.
Dari balkoni, dia berlari-lari anak di dalam kondo itu lantas mencapai telefon bimbitnya.

"Hello.." Hariz bersuara.

Suara lelaki cina pelat kedengaran. Dia menyepi, mendengar setiap kata yang ditutur oleh lelaki cina itu. Setiap kata-kata Mr Mok perlu difahami dan ditapisi. Bahasa Melayunya yang hancur membuatkan muka Hariz kadang-kadang berkerut.

"I'm working on it, saya rasa esok malam pun boleh siap. Tak ada masalah. Okay Mr Mok. " Ringkas jawapan Hariz. Fikirannya terpaksa kembali bekerja.

Buat seketika dia terpaksa lupa perihal peribadi. Dia kembali duduk di hadapan laptop. Fokus, dan kembali melayang. Selang beberapa minit, dia hirup kopi yang terletak di sebelahnya. Caramel Macchiato dari Starbuck. Campuran ekspresso dan vanilla adalah satu seni bagi Hariz. Setiap hirupan membuatkan minda Hariz semakin bersemangat. Memberi satu kepuasan, yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Jari-jemari Hariz makin pantas menekan butang-butang putih pada laptop. Mulutnya kadang-kadang terkumat kamit seorang diri. Tiada sepatah yang kedengaran. Pada reaksi muka, jelas fokusnya menebal. Saat itu, Hariz hanya wujud di antara dia, dan tulisannya. Sebuah masterpiece, harapnya.
 

No comments:

Post a Comment