SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, July 26, 2011

BAB 4


"All you need is love."
John Lennon & Paul McCartney

Selesai menghantar Ridwan, Hariz tangkas menuju ke kedai Percetakan Bestari.

“ Hariz, macam biasa ya. Tolong buatkan copy untuk satu kelas.” Ujar Miss Aiza sambil menghulurkan 3 buah nota yang tebalnya hampir 300 helai satu. Hariz hanya mengangguk. Entah kenapa, dia sering disuruh Miss Aiza untuk membuat copy. Sedangkan dia bukanlah class rep. Dia lebih selesa menjadi pelajar biasa. Malas hendak berbakti pada kelas, bukan ada sesiap yang hendak memuji.

Mungkin sebab dia selaku pelajar kegemaran Miss Aiza. Tapi markah kuiz dan test-nya tidaklah begitu memberangsangkan.  Ah, biarlah. Kurang-kurang waktu hendak test atau kuiz, dia sering mendapat hint daripada Miss Aiza.

Monolog di dalam kepala hari terhenti saat dia sampai betul-betul di hadapan kedai Percetakan Bestari.

“ Semua sekali RM 124.50 ya.” Ujar penjaga kaunter sambil menghulurkan satu kotak penuh berisi kertas, nota communication engineering.

Tangan Hariz dengan segera menghulurkan 3 keping not RM 50. Sementara penjaga kaunter memulangkan bagi, matanya mencari-cari hiburan untuk ditatapi. Ada beberapa keratan akhbar ditampal di dinding.

Bahaya Ais. Kerling. Kehebatan Dr Jism. Kerling. Mind Power. Kerling. Tiada yang menarik perhatiannya. Semua hanyalah mitos dan fakta yang cliche.

“ Ini dia bakinya bang.” Penjaga kaunter menghulurkan saki baki wang. Hariz tukar fokus. Matanya mencari mata penjaga kaunter. Saat itu, mata Hariz tertangkap sekeping gambar passport yang ditampal di atas meja penjaga kaunter.

Kau! Hariz menjerit di dalam hati.

“Err, bang. Boleh tanya tak. Ni siapa ni?” Jari telunjuk Hariz menunjuk pada gambar passport tersebut. Tak kira muda atau tua, hanya bang panggilan yang akan digunakan Hariz tiap kali berurusan dengan lelaki penjaga kaunter.

“ Entahlah bang, saya pun tak tahu. Dia tercicir hari tu. Abang kenal ke dia?”

“ Tak kenal. Hehe. Oklah kalau macam tu. Terima kasih ya.” Hariz mengangkat tangan seraya keluar dari kedai tersebut. Hatinya membunga. Entah. Bukannya dia tahu siapa nama, bukannya dia tahu siapa empunya. Tapi yang penting, hatinya membunga.

Dia masuk ke dalam kereta lantas terus menuju ke rumah sewanya.

Sampai di rumah, kereta Volkswagen Golf Fahmi tidak kelihatan. Dating lagi mamat ni. Jeles betul aku. Dia masuk lantas terus masuk ke dalam rumah membersihkan diri.

Selesai semua, dengan hanya seluar pendek, dia merebahkan dirinya ke atas sofa di ruang tamu. Nafas-nafas yang tenang dihembuskan. Kaki disilangkan. Kepalanya cuba merayau jauh kepada peristiwa tadi. Senyuman yang lain macam mula kelihatan. Sayang, tiada sahabatnya untuk dikongsi pada waktu itu. Dia sekadar bermonolog di dalam hati. Meracau seorang diri.

Dia kerling jam, ah. Baru 11.00 pagi. Ridwan balik dalam pukul 2 petang. Lambat lagi. Dalam kesedapan atmosfera dirinya itu, dia cuba berfikir sedalam-dalam. Aku kena cari. Ya, aku akan cari. He he he.

No comments:

Post a Comment