SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Saturday, July 30, 2011

BAB 24

"Love is like war: easy to begin but very hard to stop."
 H. L. Mencken

Meja makan dikemas rapi. Perlahan-lahan mangkuk berisi makanan diatur satu persatu, menutup ruang-ruang kekosongan di atas meja itu. Meski sekadar makan malam, setiap susunan, rasa diteliti dengan penuh ketekunan. Ayam masak merah, sambal, telur dadar, dan tom yam. Masakan yang paling penting, kailam ikan masin tidak ditinggalkan. Itulah masakan kegemaran Hariz. Tak terlalu masin, dan sayur tak terlalu masak, dua kriteria yang wajib dipertimbangkan. Heh, Syida tersenyum seorang diri.

Selesai semuanya, dia menghala ke dapur. Peralatan perangnya dibersihkan. Sudah menjadi tabiatnya, dapur perlu dikemas serta merta. Kalau tidak, nanti dia tidak tenang sewaktu menjamu hidangan.

Bunyi pintu dikuak. Hariz melangkah perlahan. Beg yang dijinjit diletakkan di atas sofa. Bau tom yam menerjah deria baunya. Tak tertahan kecap nikmat masakan Syida. Dia menghampiri meja makan, sempat kerling pada kailam ikan masin. Kecur liur dibuatnya. Masakan Syida adalah yang terbaik selepas masakan ibunya. Mungkin sebab Syida asal daripada kampung, dan dia juga adalah budak kampung, jadi selera mereka sama. Tidak jauh beza. Inilah juga keunikan Syida.

“Duduklah. Nanti saya bawa kan air.” Pelawa Syida seraya melangkah kembali ke dapur. Manja. Hariz menurut. Celaka, suami mana tak bersyukur dapat bini sebaik ini.

Seketika kemudian Syida datang dengan satu jag air limau. Hariz makin tak tahan nikmat dunia, perutnya mula berkeroncong, deria bau menghangatkan segenap ruang mulutnya.

Akhirnya segala nikmat dunia itu dapat juga diisi dalam perutnya. Begitu leka dia hanyut dalam keindahan nikmat makanan.

“Sedap tak?” Soal Syida. Soalan wajib. Dia masih lagi baru dalam dunia masakan sebenarnya. Masih banyak yang perlu dipelajari.

“Ish, ni lebih daripada sedap tahu?” Hariz cuba berseloroh. Menghangatkan suasana sejuk malam yang mendampingi mereka. Jauh Hariz bawa Syida bergebang tentang makanan. Dari masin, masam dan manis sampailah kepada perihal lauk seperti ikan ayam dan daging.

Syida tersenyum, patutlah Hariz menjadi seorang penulis walaupun berkelulusan kejuruteraan. Jiwanya lebih suka meneliti perkara yang menceriakan kehidupan. Dia lebih selesa mengekspretasikan perasaan dan menghayati kehidupan. Aku lain. Kehidupan individu yang terlibat dalam department human resources tak begitu menghiburkan. Cuma, mereka pentingkan ketelitian.

“By the way, saya dah hantar borang cerai tadi. 21 haribulan nanti kita kena pergi court.” Minda Hariz tiba-tiba tertangkap soal cerai itu.

“Oh ya ke? Baguslah.” Sinar ceria mula kelihatan pada wajah Syida.

Hariz sedikit celaru. Bukankah Syida dan Fahmi sudah putus hubungan sejak setahun yang lepas? Semuanya angkara penceraian yang tertunda. Fahmi mahu Syida teruskan dengan penceraian seperti yang dirancang. Alasan yang diberikan Syida tidak dipedulikan. Katanya itu sekadar alasan. Syida akur akan tiada jalan yang terbuka, lalu dia pilih jalan yang perit dan luka, putuskan hubungan dengan Fahmi.

Berminggu dia cuba kembali menceriakan Syida dahulu.

“Awak dengan Fahmi macamana?” Tanpa semena-mena keluar persoalan dari muncung mulut Hariz. Dia sendiri tak  menyangka.

“Saya dah tak berhubung dengan dia. Tapi saya tahu keadaan dia sekarang, ada informer. Hihi.” Ceria lagak Syida. Aneh, tidakkah wujud secebis kesedihan yang melekat pada dasar sanubarinya?

“Oh. So awak plan nak kembali pada dia lepas ni?”

“Setakat ni dia tak ada siapa-siapa. Saya pun masih lagi sayangkan dia. Jadi, saya harap betullah keputusan ni. Harap dia masih sayangkan saya lah...” Perlahan kata itu dituturkan. Mungkin berhati-hati, mungkin gusar akan harapan yang disandarkan. Hariz reguk jus oren. Akhirnya dia faham.

Dunia sebenarnya memang susah untuk dijangka. Sekelip mata, semua boleh berubah. Sedikitpun Hariz tak menyangka begini jadi hidupnya. Semua angkara wasiat. Celaru kadang-kadang, entah dia patut bersyukur atau berduka saat semua ini berakhir. Bukan ini perancangannya, tapi inilah takdirNya.

No comments:

Post a Comment