SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Tuesday, July 26, 2011

BAB 2

"All mankind love a lover."
Ralph Waldo Emerson

"Mi, hantar aku jap boleh tak? Hujan lebat la." Pinta Ridwan.

Jam sudah hampir pukul 9 pagi. Pukul 9.15 kelas Sir Tasnim bakal bermula. Dengan titisan air hujan yang makin galak melebat, meredah dengan motorsikal bukanlah pilihan yang waras. Hati Ridwan kian gusar. Sir Tasnim adalah seorang pensyarah yang tegas dan tanpa banyak bicara. Lambat, kelas dikunci. Persial soalan segala.

"Erm, bukan tak boleh Wan, tapi aku dah janji dengan Syida la, takut lambat pulak."

Suasana sunyi. Buntu. Kadang-kadang perasaan bersalah merasuk hati Fahmi. Bukan selalu Ridwan meminta tolong. Tapi kali ini dia benar-benar ada kerja. Kawan memang kawan. Tapi Syida. Ah, biarlah. Fahmi malas berfikir panjang. Ridwan pasti mengerti. Fikirnya.

"Cuba kau mesej Hariz, aku rasa dia dah on the way nak balik tu." Fahmi cuba memberi cadangan. Waktu sebegini selalunya Hariz sudah dalam perjalanan pulang. Sudah menjadi kebiasaan Hariz, pagi-pagi lagi keluar jogging. Selesai jogging, kalau tiada kelas dia akan melepak di Restoran Barra.

Ridwan mengangguk. Jari jemarinya tangkas menaip mesej pada handphonenya.

Sunyi.

Tepat 10 minit kemudiannya, Hariz menjemput Ridwan betul-betul di hadapan pagar rumah sewa mereka. Tanpa berlengah, Ridwan membuka pintu Proton Saga biru dan terus duduk di tempat penumpang. Ada titis-titis air peluh jatuh menitis dari pangkal dahi hingga ke lehernya. Gusar. Dia reguk liur. Bayangan Sir Tasnim dengan penuh bengis menghalau pelajar mula bermain di benaknya. Seketika kemudian, dia mula terbayang 10 carrymark untuk kedatangan. Mulutnya mula mual.

Tanpa meghiraukan titisan hujan yang masih melebat, Hariz memecut laju keretanya. Tangannya erat memegang stering kereta. Dalam keadaan sebegini, bahaya jika stering tidak dijaga. Jika terlanggar lopak air, nahas. Fikir Hariz. Dia masih ingat pesanan Pak Cik Johan. Senario itulah yang menyebabkan Pak Cik Johan kini lumpuh. Terbabas angkara lopak air.

Selang beberapa minit, mereka sampai ke destinasi.

"Terima kasih Riz, nanti balik aku tumpang Hisyam. So kau tak payah tunggu aku ya." Tanpa kerling, tangan Ridwan tangkas mencapai beg dan terus berlari ke kelas. Sudah.Harap masih sempat.
Hariz senyap. Tanpa sebarang kata. Matanya masih terpaku.

Saat dia berpaling ke arah tempat duduk penumpang, Ridwan telah pun lenyap dari pandangannya. Buat seketika, dia buntu. Hatinya sumpah seranah.

Celaka, aku nak tanya siapa.

No comments:

Post a Comment