SINOPSIS MEMOIR PEMIMPI MATI

Asalnya Hariz seperti lelaki normal lain, mencari pengisi kekosongan dalam hati. Di kampus, atas nama takdir dia berkenalan dengan Tiara, cinta pandang pertamanya.

Tapi rupanya wasiat mengatur hidupnya. Menjadi bait-bait pahit yang cuba merubah segalanya dari perancangan hidup yang biasa. Dan wasiat itu juga, menybebabkan dia tersepit di antara sahabat, keluarga dan prinsip.

Dendam. Hormat. Cinta. Puja.

Saturday, July 30, 2011

BAB 23

"A break up is like a broken mirror.
 It is better to leave it broken than hurt yourself to fix it."
Anonymous

“Okay sekarang semua dah selesai. Encik diminta datang ke mahkamah bersama isteri encik pada 21 Mac nanti. Jangan lupa bawa sijil nikah sekali ya.” Ujar pegawai baju biru penuh santun dan lembut. Hariz sekadar mengangguk. Kalau tak santun, mungkin ada yang makan penumbuk. Iyalah, dah kerja urus borang cerai. Tak ramai yang ceria datang berurusan rasanya.

Tanpa menghiraukan sekeliling, perlahan-lahan dia melangkah pulang. Masuk dalam kereta, SACC Mall dituju. Saat dia sampai di noodle station di SACC Mall, Tiara sudah pun termanggu seorang diri. Hanya ditemani laptop di hadapannya. Heh, programmer dan laptop memang tak dapat dipisahkan. Hariz cair tiap kali dia melihat buah hati kesayangannya ini. Iras wajah sikit tidak berubah, sama seperti pertama kali mereka jumpa dahulu.

“Sorry lambat.” Seraya Hariz datang lalu merebahkan punggungnya keatas kerusi kayu.

“Tak apa. I siap dah orderkan Springy Chicken Carbonara untuk you.” Ujar Tiara sambil tersenyum lebar. Sedia maklum makanan kegemaran Hariz. Kelakar, dahulu Hariz pelanggan setia warong kopi dan kedai mamak. Fast food langsung tidak dijejakan kaki. Tapi selepas bercouple, dia terpaksa tukar selera. Padahal bukannya Tiara yang beriya nak memilih fast food, tapi Hariz yang terpaksa akur dan condong ke arah budaya couple kebanyakan, bawa kekasih ke tempat-tempat yang mahal dan mewah.

Tempat duduk mereka tak jauh daripada kaunter. Strategik dengan pengaliran cahaya mentari suram  yang menerjah masuk cuba menyinari segenap suasana malap restoran. Dihiburkan pula dengan alunan jazz yang perlahan-lahan  seolah cuba membawa mood romantik. Suasana suram malap sejuk sedap itu kadang-kadang membawa Hariz terlayang keluar sebentar dengan lentok wajah Tiara yang menggoda. Suasana yang selesa sekali.

Sebab itulah Hariz makin lama makin selesa dengan restoran fast food. Seperti kata Tiara, fast food bukan sekadar menjual makanan, tapi juga lifestyle. Membolehkan segenap manusia merasai gaya hidup mewah tanpa perlu menjadi ahlinya.

“I dah settlekan borang cerai.”

“Really? Bila masuk court?” Soal Tiara.

“21 Mac. You nak attend ke?”

“Tak nak la, I tak nak jumpa Syida. Awkward, jelous pun ada.”

Hariz sekadar diam. Matanya merenung jauh ke dalam retina Tiara. Cuba diungkaikan masa depan mereka bersama. Harapnya, lancar belaka.

“So perancangan kita macamana?” Soal Tiara pula selepas Hariz sekadar diam membisu.

“We’ll stick to the plan. Dalam bulan Julai macam tu baru kita start bincang pasal kahwin.” Tiara mengangguk. Kalau diikutkan hatinya, dia ingin cepat-cepat kahwin dengan Hariz.

Sedetik yang berlalu semasa penantiannya terasa seolah berabad telah berputar menyelusuri dunia. Tanpa sangka, dia berjaya menahan perih siksa jiwa itu selama ini. Dihujungnya kini, dia sedar. Jiwanya hampir lesu. Dia tagihkan sesuatu.

Sejujurnya, berita perceraian Hariz dan Syida hanya sekelonet menceriakan hatinya. Lebih daripada itu yang ditunggu. Tapi dia akur. Hariz tegaskan supaya rancangan diatur dengan teliti dan rapi. Dia tidak mahu segalanya dibongkarkan oleh orang tuanya. Dia tidak bisa melihat hati ayahnya ranap angkaranya. Biar cerita ini disudahkan dengan penamat yang sederhana dan boleh diterima.

Selesai dinikmati hidangan hingga ke cebisan yang terakhir, mereka pulang. Perlahan sekali hari itu dirasakan. Aksara-aksara romantis yang cuba diserap hadir memunculkan diri dalam segenap alam realiti akhirnya hadir tanpa membawa bait-bait yang sepatutnya. Sekadar sekelumit yang hadir boleh dilayankan, tersekat perap menunggu alam perkahwinan. Ritma yang teralun masih cacat tak terdengarkan.

Lain pula gelojak jiwa Hariz. Hatinya dirasakan makin jelas. Ruang makin luas untuk Tiara. Dia mula tagihkan kembali cinta Tiara seperti yang diperjuangkan sewaktu episod awal cintanya. Mungkin cintanya sebelum ini pudar angkara terlalu lama dipendam dan tidak digilap dengan pertemuan bersama Tiara.

 Syida mungkin menarik perhatiannya, memiliki secebis cintanya. Tapi lebihan lain hanya ada Tiara dalam ruang hati Hariz. Ya, dia yakin. Tiara. Sayang makin menebal, rindu makin membuak.

No comments:

Post a Comment